ادله ی تحریف ناپذیری قرآن بر اساس آیات و روایات

مقاله پژوهشی پایه 5 طلبه محقق آقای علیرضا فلاح

ادله ی تحریف ناپذیری قرآن بر اساس آیات و روایات


چکیده

دفاع از حریم قرآن کریم اساسی‌ترین وظیفه دینی هر مسلمان، به ویژه عالمان دینی است که مرزبانان دین هستند و وظیفه آن‌ها اظهار علمشان در هنگام برخورد با بدعت‌ها و نسبت‌های ناروا به دین می‌باشد. پس این مطالعه که باروش نقلی –تحلیلی است .از ابتدای ظهور اسلام دشمنان درصدد تضعیف اسلام بودند، به همین دلیل، تضعیف دشمنان را در تلاش برای تضعیف اساسی ترین رکن اسلام یعنی قرآن کریم و القای شبهه در این کتاب عزیز می‌بینیم؛ که یکی از شبهه‌های آن‌ها شبهه‌ی تحریف قرآن بوده است. از طرفی هم برخی از دوستان نادان همراه معاندین شده و آواز تحریف قرآن سر داده‌اند. غافل از اینکه خداوند وعده حفظ کتاب خودش را در آیه ی «إنّا نحن نزّلنا الذکر و انّا له لحافظون»( حجر / 9) را در سایه قدرت خویش صادر نموده است. روایاتی متعدد، در تأیید صحت قرآن فعلی در دست ما وجود دارد؛ اما برخی اصرار دارند با استناد به روایات شاذ و مردود در کتاب‌های خود دست به تضعیف قرآن بزنند، اما تصریح محققین شیعه، دلایل عقلی و نقلی فراوان، مؤیدات اهل سنت، همه و همه حکایت از عدم قائل بودن شیعه به تحریف قرآن است.

مقدمه : عدم تحریف قرآن

تحریف قرآن کریم با دلیل های نقلی و عقلی بسیاری ردّ می‌شود، و نسبت دادن تحریف به قرآن کریم  از نسبت‌های ظالمانه،‌ همراه تعصب و قدیمی است که به قدمت خود قرآن کریم بر می‌گردد. و آن زمانی است که در جمع آوری مصحف‌های نخستین اختلاف به وجود آمد. زمانی که برای نگارش متن و قرائت قرآن رقابت سختی در جریان بود و هر دسته‌ای در پی آن بودند که کتابت و قرائت خود را صحیح بدانند و آنچه نزد دیگران بود را باطل و تحریف شده می‌دانستند. این جریان ادامه داشت تا اینکه در دوره عثمان، همه‌ی مصحف‌ها جمع آوری شد و یک مصحف واحد به وجود آمد در حالی که این عده به خاطر دوری از خاندان نبوت صلاحیت انجام این کار را نداشتند. اختلافاتی در رسم الخط قرآن پدید آمد. (معرفت ۱۳۸۸ش / ج1/94)

در کنار این اختلافات برخی از صحابه و تابعین نسخه‌های مصاحف و قرائات متفاوت را متهم به تحریف نمودند. بیشتر این انتقادها از طرف ابن مسعود، عایشه، ابن عباس و ابیّ ابن کلب بود و متأسفانه، جریان نزاع و ادّله آن‌ها در برخی از منابع روایی نیز آمده و بدین ترتیب مشکل تحریف در قرآن را ایجاد کردند،‌ مثلا ابن حزم اندلسی به عنوان یکی از افرادی که قائل به تحریف قرآن است در این باره به روایتی اسنتاد می‌کند که آن را از ابیّ ابن کعب نقل می‌کند که گفته است: «سوره‌ی احزاب را چند آیه می‌خوانید؟ به او گفتند: 73 آیه، گفت: چگونه چنین است در حالی که این سوره به اندازه‌ی سوره‌ی بقره بلکه بزرگتر بوده است.» (اندلسی1424ق/ ج11 / ص234)

با کمال تأسف برخی از متأخران مانند نویسنده کتاب الفرقان یعنی محمد بن عبداللطیف خطیب یا مرحوم میرزای نوری در فصل الخطاب به این‌گونه روایات فریفته شدند. این افراد کتاب‌های خود را با قصّه‌هایی از همین روایات پیشین پر کرده‌اند و فریاد گوش خراشی را به اسم تحریف قرآن سر داده‌اند.

اما در مقابل فقهای امامیه بر این خیالات واهی خط بطلان کشیدند و بهایی ناچیز برای آن‌ها قائل نشده‌اند. امّا با این وجود در گوشه و کنار با نوشتارهایی برخورد می‌کنیم که تهمت تحریف این کتاب عزیز را به مهمترین طائفه مسلمانان یعنی شیعیان امامیه نسبت می دهند و با این نسبت به دنبال بر هم زدن وحدت مسلمین هستند.

از آنجا که این بحث مبدأ و اساس علوم قرآنی و کلام اسلامی است همواره از طرف بزرگان جهان اسلام کتاب‌هایی در این موضوع نوشته شده است. نگارنده در مسیردستیابی به پاسخ پرسش های مذکور با مانع خاصی مواجه نبوده است.. پرسش اصلی که ما  در این نوشته به دنبال آن هستیم آن است که تصویری روشن از مفهوم تحریف در قرآن و انواع آن را عرضه کنیم و از آن جا که علمای شیعه و جهان اسلام اتفاق در عدم تحریف قرآن دارند، دلایل بطلان شبهه تحریف قرآن را نیز بررسی نماییم و نظریات قائلین به تحریف را ردّ نموده و در پایان از آن‌جا که به خاطر تصویر اشتباه گمان می‌رود نظر شیعیان تحریف قرآن کریم است تصریحات عالمان و بزرگان شیعه را در مورد عدم تحریف قرآن می‌آوریم و در آخر دفاعیه علمای اهل سنت از مکتب امامیه را نیز ذکر می‌کنیم.بنابراین این مطالعه باروش نقلی –تحلیلی است.

برای دانلود فایل مقاله با موضوع «ادله ی تحریف ناپذیری قرآن بر اساس آیات و روایات» بر روی آیکون زیر کلیک کنید:

دانلود فایل پی دی اف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا